Remedial Teaching is voor kinderen die wat extra begeleiding kunnen gebruiken bij taal- en leerproblemen zoals dyslexie. Wij hebben hiermee al 30 jaar ervaring in Amsterdam.
Boek vrijblijvend een intakegesprek. Zo kunnen we beoordelen welke vorm van begeleiding voor uw kind het meest geschikt is.
Inhoud
- Remedial Teaching voor het Basisonderwijs
- Remedial Teaching in het kort
- Achterstanden van het kind
- Het Remedial Teaching Stappenplan
- Zelfvertrouwen is erg belangrijk
- Al onze begeleiding is maatwerk
- Remedial Teaching Voor Het Voortgezet Onderwijs
- Remedial teaching voor het voortgezet onderwijs in het kort
- Dyslexie op de middelbare schoo
- Stappenplannen en studievaardigheden
- Heeft uw kind AD(H)D?
- Handelingsplan en verslag
Remedial Teaching voor het Basisonderwijs
Voor kinderen die nog op de basisschool zitten kan remedial teaching zeer effectief zijn.
Remedial Teaching in het kort
- 45 minuten per week
- Individuele begeleiding
- Met name voor hulp bij spelling, lezen en rekenen
Achterstanden van het kind
Voor kinderen die vastlopen op de basisschool bieden wij individuele Remedial Teaching (RT). Dat zijn vaak kinderen met achterstanden op het gebied van spelling, lezen en rekenen, eventueel in combinatie met een leerprobleem, zoals dyslexie of dyscalculie. Ook bieden wij hulp aan kinderen die in het buitenland op school zijn geweest en kinderen die geen goede taakaanpak hebben.
Het Remedial Teaching Stappenplan
Wekelijks gaat de remedial teacher met de leerling 45 minuten aan de slag. Er wordt op een structurele manier gewerkt aan de hiaten bij spelling, lezen en rekenen. Daarbij werken wij met stappenplannen en een regelschrift, zodat er structuur in de aanpak komt. Het schoolwerk is het uitgangspunt. In aanvulling daarop gebruiken wij remediërend materiaal.
Zelfvertrouwen is erg belangrijk
Als het niet goed gaat op school raken kinderen gefrustreerd. Ze zijn verdrietig of gaan met buikpijn naar school. Wij kijken bij de begeleiding daarom naar het kind in zijn geheel. Naast de cognitieve doelen is het belangrijk dat kinderen weer met zelfvertrouwen naar school gaan en lekker in hun vel zitten.
Al onze begeleiding is maatwerk
De begeleiding is op maat. Wij kijken naar het kind tegenover ons en zoeken naar de hulpmiddelen en manieren van uitleg die werken voor een kind. Er is regelmatig overleg met de ouders. Om maatwerk te kunnen leveren hebben wij contact met leerkrachten en remedial teachers van school.
Remedial Teaching voor het voortgezet onderwijs
Voor kinderen op het Voortgezet Onderwijs is het erg van belang dat ze leren om te gaan met hun taal- en leerproblemen zodat ze niet een achterstand oplopen ten opzichte van hun omgeving.
Remedial teaching voor het voortgezet onderwijs in het kort
1 keer per week 45 minuten
Individuele begeleiding
Voor begeleiding bij de omgang met taal- en leerproblemen zoals dyslexie
Te combineren met individuele bijles of huiswerkklas
Voor onder- en bovenbouw
Contact met ouders en school
Dyslexie op de middelbare school
Remedial teaching (RT) is individuele begeleiding voor leerlingen met dyslexie of andere taal- en leerproblemen. Ook komen hier leerlingen bij wie een dyslexie onderzoek is afgenomen. Na een periode van een aantal maanden RT kan pas worden vastgesteld of een leerling in aanmerking komt voor een dyslexieverklaring.
Voor leerlingen met dyslexie is de overgang naar de middelbare school een grote stap. Naast Nederlands zijn er de moderne vreemde talen en moet er veel gelezen worden bij de zaakvakken. Bij RT krijgt een leerling handvatten om met die vakken en vaardigheden om te gaan.
Stappenplannen en studievaardigheden
De leerstof van school staat centraal. Wij kijken wat een leerling nodig heeft om die stof tot zich te nemen. Vaak zijn dat stappenplannen voor meer structuur, maar ook kaartjes of kleuren kunnen sommige leerlingen helpen. Indien nodig vullen wij de leerstof met remediërend materiaal aan.
Op Instituut de Leeuw kunnen leerlingen digitale hulpmiddelen uitproberen, zoals het tekst-naar-spraakprogramma Kurzweil en de ReadingPen. Kijk bij de links voor meer informatie over hulpmiddelen. Ook kunnen wij advies geven over vrijstellingen en regelingen bij dyslexie.
Heeft uw kind AD(H)D?
Wij zijn gespecialiseerd in het begeleiden van leerlingen met dyslexie in combinatie met andere problemen, zoals AD(H)D of een autisme spectrum stoornis (ASS). Onze Remedial Teachers hebben wekelijks intervisie om de begeleiding van leerlingen te bespreken.
Handelingsplan en verslag
Samen met de leerling stelt de remedial teacher een persoonlijk handelingsplan op met de doelen voor de begeleiding. Aan het einde van het schooljaar volgt een eindverslag. Er is regelmatig contact met ouders en onderhouden structureel contact met mentoren en remedial teachers op scholen en, indien van belang, ook met de zorgcoördinator of ambulant begeleider.