Instituut de Leeuw

Medewerkers

medewerker-hanke-de-leeuw

Hanke Petter

Hanke Petter is directeur. Daarnaast is zij bijlesdocent klassieke talen, studiebegeleider en ZKM-Consultant. Tijdens haar studie klassieke talen begon zij in 1993 als bijlesdocent bij Instituut de Leeuw. Inmiddels heeft zij de dagelijkse leiding. “Leerlingen vertrouwen geven, motiveren en zelfverzekerder zien worden. Daar gaat het mij om. Je merkt dat het helpt om te zeggen: Je kan het wél!” 
medewerker-jacomien-de-leeuw

Jacomien de Leeuw

Jacomien de Leeuw is oprichter van het instituut en ZKM-Consultant. Na 17 jaar als docent Frans voor de klas te hebben gestaan, startte zij in 1990 Instituut de Leeuw. Sindsdien begeleidt zij leerlingen en studenten die om uiteenlopende redenen vastlopen. Daarnaast is zij medeoprichter van Psychologisch Adviesbureau Perspectief, waar zij ZKM-onderzoeken doet. “Het leukste vind ik om ongemotiveerde jongeren te coachen. Om die uitdaging met een kind aan te gaan.”
medewerker-esther-instituut-de-leeuw

Esther van Raalte

Esther van Raalte is studiebegeleider van de intensieve huiswerkklas. Tijdens haar studie Toegepaste Psychologie begeleidde ze individueel al leerlingen bij het Instituut en daarvoor was ze er zelf ook leerling. ‘Instituut de Leeuw is voor mij een tweede thuis. Als oud-leerling weet ik hoe het is om aan de ‘andere kant’ te staan en kan ik me dus goed inleven in de leerlingen die hier zitten. Het is bijzonder voor me dat ik hier nu zelf een klas begeleid. Het werk sluit bovendien goed aan op mijn studie.’ 
medewerker-jan-ketting

Jan Ketting

Jan Ketting is bijlesdocent wiskunde. Na zijn studie wiskunde ontwikkelde hij lesmateriaal voor o.a. de Open Universiteit. Sinds 1999 is Jan werkzaam bij Instituut de Leeuw. Daarnaast werkt hij als docent wiskunde op De Nieuwe School. “Wiskunde is voor veel leerlingen een lastig vak. Steeds ga je weer op zoek naar andere manieren om iets uit te leggen. Zo blijf je ook jezelf ontwikkelen.”
medewerker-laura-de-ridder

Laura de Ridder

Laura de Ridder is remedial teacher voor basisschoolleerlingen. Na haar studie pedagogische wetenschappen heeft zij een jaar als remedial teacher gewerkt op een basisschool. Daar werkte ze in de klas en gaf ze les aan groepjes leerlingen. Sinds januari 2015 werkt zij bij het Instituut. “De kleinschalige sfeer bij Instituut de Leeuw spreekt mij erg aan. Ik vind het leuk om leerlingen één-op-één te begeleiden, zo leer je ze echt kennen en kan je ze de aandacht geven die ze nodig hebben.” 
medewerker-tamar-barneveld

Tamar Barneveld

Tamar Barneveld is remedial teacher, studiebegeleider en bijlesdocent Nederlands. Na haar studie taalwetenschap en opleiding voor remedial teacher stond zij voor de klas, begeleidde taalprojecten op basisscholen en runde haar eigen RT-praktijk. Sinds 2009 werkt zij bij Instituut de Leeuw. “Voor iedere leerling weer een nieuwe, creatieve oplossing zoeken. Dát vind ik het leukste aan dit werk. Voor de een zijn dat stappenplannen, voor de ander zijn dat kleuren en kaartjes.” 
medewerker-remco-de-ridder

Remco de Ridder

Remco de Ridder is bijlesdocent Nederlands. Tijdens en na zijn studie Media & Cultuur aan de UvA heeft hij uiteenlopend werk gedaan in de media, waaronder productie van de jeugdserie ‘Docklands’ voor de VPRO. Sinds 2010 werkt hij bij Instituut de Leeuw.  “De informele, vertrouwde sfeer van Instituut de Leeuw maakt het de ideale omgeving voor de individuele begeleiding van leerlingen. Ieder kind is anders en de benadering en methode die je gebruikt dus ook. Het is zinvol, afwisselend werk.” 
medewerker-simone-peetam

Simone Peetam

Simone Peetam is officemanager en verantwoordelijk voor de financiële administratie. Na een studie logopedie maakte zij in de reclamewereld een carrière van telefoniste tot accountmanager. Uiteindelijk had ze behoefte aan een baan waarbij het menselijke aspect belangrijk is. Inmiddels werkt zij al 14 jaar bij Instituut de Leeuw. Daar is ze de ‘lijm die alles samenhoudt. “Ik vind het leuk om de hele dag met mensen bezig te zijn. Niet alleen met de leerlingen, maar ook met de docenten, medewerkers en ouders. Ik voel me de barvrouw van het clubhuis.”
medewerker-tim-koersman

Tim Koersvelt

Tim Koersvelt is bijlesdocent scheikunde, natuurkunde en wiskunde. Tijdens zijn studie scheikunde heeft Tim een jaar stage gelopen op een middelbare school. Hier heeft hij scheikundelessen gegeven aan de onderbouw. Hij ontdekte dat hij lesgeven erg leuk vindt. Sinds september 2014 werkt hij bij Instituut de Leeuw en geeft hij bijles in alle exacte vakken. Hij helpt niet alleen middelbare scholieren, maar ook studenten helpt hij met vakken als statistiek. “Ik vind het leuk om leerlingen enthousiast te maken over de dingen die ik interessant vind: de exacte vakken.”
medewerker-wilma-menko

Wilma Menko

Wilma Menko is faalangstreductie-trainer. Al meer dan 20 jaar werkt zij bij Instituut de Leeuw. Zij is NLP-trainer en onderwijskundige en werkt daarnaast op de Hogeschool van Amsterdam. Daar verzorgt zij de studie(loopbaan)begeleiding voor studenten. “Bijzonder aan Instituut de Leeuw is dat ik altijd blindelings kan vertrouwen op de expertise van mijn collega’s.” 
medewerker-harm-petter

Harm Petter

Harm Petter is conciërge. Harm noemt zichzelf de ‘huismeester’. Thee klaarzetten in de huiswerkklas, de lunch verzorgen, papier versnipperen en de stoep netjes houden: dat zijn voorbeelden van zijn werk. “Ik vind de sfeer hier goed. Ik heb hier heel aardige collega’s.”