Instituut de Leeuw

Medewerkers

medewerker-hanke-de-leeuw

Hanke Petter

Hanke Petter is directeur. Daarnaast is zij bijlesdocent klassieke talen, studiebegeleider en ZKM-Consultant. Tijdens haar studie klassieke talen begon zij in 1993 als bijlesdocent bij Instituut de Leeuw. Inmiddels heeft zij de dagelijkse leiding. “Leerlingen vertrouwen geven, motiveren en zelfverzekerder zien worden. Daar gaat het mij om. Je merkt dat het helpt om te zeggen: Je kan het wél!” 
medewerker-jacomien-de-leeuw

Jacomien de Leeuw

Jacomien de Leeuw is oprichter van het instituut en ZKM-Consultant. Na 17 jaar als docent Frans voor de klas te hebben gestaan, startte zij in 1990 Instituut de Leeuw. Sindsdien begeleidt zij leerlingen en studenten die om uiteenlopende redenen vastlopen. Daarnaast is zij medeoprichter van Psychologisch Adviesbureau Perspectief, waar zij ZKM-onderzoeken doet. “Het leukste vind ik om ongemotiveerde jongeren te coachen. Om die uitdaging met een kind aan te gaan.”
medewerker-tamar-barneveld

Tamar Barneveld

Tamar Barneveld is remedial teacher, studiebegeleider en bijlesdocent Nederlands. Na haar studie taalwetenschap en opleiding voor remedial teacher stond zij voor de klas, begeleidde taalprojecten op basisscholen en runde haar eigen RT-praktijk. Sinds 2009 werkt zij bij Instituut de Leeuw. “Voor iedere leerling weer een nieuwe, creatieve oplossing zoeken. Dát vind ik het leukste aan dit werk. Voor de een zijn dat stappenplannen, voor de ander zijn dat kleuren en kaartjes.” 
medewerker-jan-ketting

Jan Ketting

Jan Ketting is bijlesdocent wiskunde. Na zijn studie wiskunde ontwikkelde hij lesmateriaal voor o.a. de Open Universiteit. Sinds 1999 is Jan werkzaam bij Instituut de Leeuw. Daarnaast werkt hij als docent wiskunde op De Nieuwe School. “Wiskunde is voor veel leerlingen een lastig vak. Steeds ga je weer op zoek naar andere manieren om iets uit te leggen. Zo blijf je ook jezelf ontwikkelen.”
medewerker-simone-peetam

Simone Peetam

Simone Peetam is officemanager en verantwoordelijk voor de financiële administratie. Na een studie logopedie maakte zij in de reclamewereld een carrière van telefoniste tot accountmanager. Uiteindelijk had ze behoefte aan een baan waarbij het menselijke aspect belangrijk is. Inmiddels werkt zij al 14 jaar bij Instituut de Leeuw. Daar is ze de ‘lijm die alles samenhoudt. “Ik vind het leuk om de hele dag met mensen bezig te zijn. Niet alleen met de leerlingen, maar ook met de docenten, medewerkers en ouders. Ik voel me de barvrouw van het clubhuis.”
medewerker-wilma-menko

Wilma Menko

Wilma Menko is faalangstreductie-trainer. Al meer dan 20 jaar werkt zij bij Instituut de Leeuw. Zij is NLP-trainer en onderwijskundige en werkt daarnaast op de Hogeschool van Amsterdam. Daar verzorgt zij de studie(loopbaan)begeleiding voor studenten. “Bijzonder aan Instituut de Leeuw is dat ik altijd blindelings kan vertrouwen op de expertise van mijn collega’s.” 
medewerker-touria

Touria Ahli

Touria Ahli is studiebegeleider van de huiswerkklas en bijlesdocent talen en tekstvakken. Na haar studie Japans heeft ze een master communicatie en informatiewetenschappen gedaan, richting vertalen. Touria werkt bij Instituut de Leeuw sinds 2016. Ze vindt het ‘leren leren' het leukste onderdeel van haar baan hier:“Je helpt leerlingen niet alleen met inhoudelijke kennis, maar je probeert ze ook aan te leren hoe ze efficiënt om kunnen gaan met hun tijd. Je ziet dan dat de prestaties binnen de kortste keren verbeteren; veel sneller dan wanneer je er enkel op doordramt dat ze hun huiswerk moeten maken.” 

Lois Baas

Lois Baas werkt als remedial teacher voor het basisonderwijs, ook begeleidt ze de intensieve huiswerkklas op de maandag. Lois heeft de leerkrachtopleiding gedaan en is daarna verder gaan studeren tot een master orthopedagogiek. Ze heeft dus de praktijkervaring van de klas, maar kan dit ook staven met een theoretische basis. “Leerlingen krijgen op school niet altijd de aandacht die ze nodig hebben. Met remedial teaching, waarbij het juist gaat om één-op-éénbegeleiding, kan die aandacht alsnog gegeven worden en het gemis op school gecompenseerd. Dat vind ik heel interessant. “
medewerker-harm-petter

Harm Petter

Harm Petter is conciërge. Harm noemt zichzelf de ‘huismeester’. Thee klaarzetten in de huiswerkklas, de lunch verzorgen, papier versnipperen en de stoep netjes houden: dat zijn voorbeelden van zijn werk. “Ik vind de sfeer hier goed. Ik heb hier heel aardige collega’s.”