Voor structuur in de aanpak
Remedial teaching in het kort:
● 45 minuten per week
● individueel
● voor hulp bij spelling, lezen en rekenen
Achterstanden
Voor kinderen die vastlopen op de basisschool bieden wij individuele Remedial teaching (RT). Dat zijn vaak kinderen met achterstanden op het gebied van spelling, lezen en rekenen, eventueel in combinatie met een leerprobleem, zoals dyslexie of dyscalculie. Ook bieden wij hulp aan kinderen die in het buitenland op school zijn geweest en kinderen die geen goede taakaanpak hebben.
Stappenplannen
Wekelijks gaat de remedial teacher met de leerling 45 minuten aan de slag. Er wordt op een structurele manier gewerkt aan de hiaten bij spelling, lezen en rekenen. Daarbij werken wij met stappenplannen en een regelschrift, zodat er structuur in de aanpak komt. Het schoolwerk is het uitgangspunt. In aanvulling daarop gebruiken wij remediërend materiaal.
Zelfvertrouwen
Als het niet goed gaat op school raken kinderen gefrustreerd. Ze zijn verdrietig of gaan met buikpijn naar school. Wij kijken bij de begeleiding daarom naar het kind in zijn geheel. Naast de cognitieve doelen is het belangrijk dat kinderen weer met zelfvertrouwen naar school gaan en lekker in hun vel zitten.
Maatwerk
De begeleiding is op maat. Wij kijken naar het kind tegenover ons en zoeken naar de hulpmiddelen en manieren van uitleg die werken voor een kind.
Contact met ouders en school
Er is regelmatig overleg met de ouders. Om maatwerk te kunnen leveren hebben wij contact met leerkrachten en remedial teachers van school.